شناخت عارفان

شرح و بیان عرفان نظری و مقامات عارفان

شناخت عارفان

شرح و بیان عرفان نظری و مقامات عارفان

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمان الرحیم . سلام بر شما عزیزان و دوستان سالک راه حضرت حق جل و علا . انسانیت هرگز نمی میرد . زیرا در هر عصر و مصری ، در هر عصر و زمانی ، و در هر زمان و مکانی ، حد اقل یک تعداد بسیار کمی از ما آدمیان و افراد بشر هستند که انسانیت آن ها کامل هست . متلا همین زمان ، امام عصر که قطب عالم امکان هست و حضرت خضر که آب حیات نوشیده است  و جاودانه است حضرت الیاس و حضرت عیسی علیهم السلام همگی نمونه هایی هستند از ما افراد بشر که انسان های کامل هستند و انسانیت آن ها کامل است . این به معنی آن است که تعدادی از افراد بشر همه صفات خدا و فرشتگان پاک را دارند و مظهر همه اسم های حق هستند از جمله اسم اعظم خدا هستند . اما من و تو چی ؟ ما و شما چی ؟ آیا انسان کامل هستیم ؟ یا از این نظر مرده ایم و فقط از نظر فیزیکی زنده هستیم ؟ آیا ما که در زنگی فیزیکی شبیه به حیوانات زنده هستیم ، آیا از نظر انسانی زنده ایم یا مرده به حساب می آییم ؟ عارفان کشف و شهود می کنند که ما افراد بشر مرده هستیم و فقط تعداد بسیار کمی از مردم که دل آن ها با عشق به حق زنده شده است ، زنده هستند . تئوری نه بلکه نظر حقیقی عارفان این است که اصل اولیه برای هر فردی از ما افراد بشر ، مردن و مرگ است . مردن و مرگ انسانی و معنوی . 

بنا بر این نظر عارفان ، ما از نظر فیزیکی زنده هستیم اما از نظر معنوی و انسانی مرده به شمار می رویم . مرده حساب می شویم . از مردگان و خفتگان هستیم . خوابیده در خواب غفلت . غفلت از ملکوت و عالم بالا و جهان غیب . به فرموه ملا حسین قلی همدانی ، استاد عرفان آیت الله سید علی قاضی ، هر کسی که یک هفته از عمر او گذشت و از عالم غیب هیچ اطلاعی پیدا نکرد و گذشته و آینده جهان را به او نشان ندادند و یا حد اقل در خواب ، رویای صادقی ندید و بی اطلاع از آینده جهان بود ، این آدم ، عالم نیست . جاهل است و نادان ، و اسیر در عالم طبع و طبیعت است . روح او اسیر در زندان تن و بدن او است . انسان نیست . انسانیت او ناقص است . حالا برای آن دسته از مردمی که این قدر تیز هوش نیستند تا مطلب گفته شده از عارفان را درک کنند . برای آن ها یک دلیل نقلی از کتاب و قرآن می آوریم . دلیل عقلی را کسی نفهمید با دلیل نقلی راهنمایی می شود . 

اما دلیل نقلی برای این که اصل در انسان ها این است که از نظر معنوی مرده هستند و فقط زندگی فیزیکی حیوانی داریم . 

شیخ عارف کامل ما حضرت زین العارفین و امام السالکین شیخ منصور عبد الرحیم ابراهیمی جرجانی شاهرودی می فرمود ( این کلام آیت الله جرجانی در سایت آپارات موجود است . سخنرانی ماه رمضان سال گذشته ایشان است ) اصل در انسان ها این است که مرده اند مگر ما خرج بالدلیل . یعنی مگر ثابت بشود که مثلا آیت الله بهجت زنده است . امام خمینی در تن و بدن مبارک خود هم که بود ، زنده بود و هر عارف و سالک راه خدا که تحت ولایت عارف کاملی مشغول به چهله نشینی و سیر و سلوک منازل عرفانی است ، ممکن است زنده باشد . اما اصل بر این است که ما آدم ها مرده ایم . مرگ انسانی و مرگ معنوی داریم گر چه مانند حیوانات نفس می کشیم و زندگی فیزیکی ما بر قرار است . ) آیت الله جرجانی این آیه از قرآن را که همه عارفان به این آیه عنایت دارند و آن را خوب درک میکنند ، اسنتاد کردند که ما مرده ایم و نه زنده . یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم . ترجمه : ای کسانی که حق را باور کرده اید و مومن هستید ، به خدا و رسول خدا (ص) لبیک بگویید و جواب مثبت بدهید وقتی که خدا و رسول او شما را دعوت می کنند و فرا می خوانند تا شما را ززززززززززززززززززززننننننننددددددددددهههههههههههه زنده کنند . پس عارفان از این آیه نتیجه می گیرند که : مردم مرده اند . حتی مردمی که ایمان آورده اند یعنی مومنین هم مرده اند . باید به خدا و رسول او لبیک بگویند تا خدا و رسول او این مردم مومن را که مرده اند را زنده کنند . در پایان این بخش ، کلام نورانی رسول خدا (ص) را شاهذ می گیریم که اصل بر این است که ما آدم ها مرده ایم و در خواب غفلت به سر می بریم . رسول خدا  (ص) فرمود : الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا . مردم در خواب غفلت هستند . در خواب بسر می برند اما وقتی می خواهند بمیرند بیدار می شوند . پس مرگ ما یک نعمت بزرگی است چون با مرگ فیزیکی ما ، حیات و زندگی معنوی ما شروع می شود و از خواب غفلت بیدار می شویم . عجب .... مرگ فیزیکی ما .... چه نعمت بزرگی است ... هر کسی که انسان نیست و انسانیت او کامل نیست فبطن الارض خیر من ظهرها ، یعنی همین که بمیرد به سعادت می رسد . چون از حیات حیوانی و فیزیکی دور شود از خواب غفلت هم بیدار می شود . بنا بر فرموده رسول حضرت حق . و سلام بر انسان کامل و عارف کامل و سالک راه انسان کامل که نمونه اعلای انسان کامل ، امام عصر (عج ) است در عصر ما . 

آیه و حدیث فوق را به رفقای سالک توصیه می کنم هر روز به یاد بیاورند و به خاطر داشته باشند شاید که بیدار شویم . 

سرهنگ آزاده ویراستار کتب آیت الله جرجانی شاهرودی مدیر موسسه انوار الرضا مرکز نشر آثار علامه جرجانی شاهرودی امام زاده سید اکبر .

  • سید اکبر دخانچی