شناخت عارفان

شرح و بیان عرفان نظری و مقامات عارفان

شناخت عارفان

شرح و بیان عرفان نظری و مقامات عارفان

  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمان الرحیم . سلام بر شما عزیزان و دوستان سالک راه حضرت حق جل و علا . انسانیت هرگز نمی میرد . زیرا در هر عصر و مصری ، در هر عصر و زمانی ، و در هر زمان و مکانی ، حد اقل یک تعداد بسیار کمی از ما آدمیان و افراد بشر هستند که انسانیت آن ها کامل هست . متلا همین زمان ، امام عصر که قطب عالم امکان هست و حضرت خضر که آب حیات نوشیده است  و جاودانه است حضرت الیاس و حضرت عیسی علیهم السلام همگی نمونه هایی هستند از ما افراد بشر که انسان های کامل هستند و انسانیت آن ها کامل است . این به معنی آن است که تعدادی از افراد بشر همه صفات خدا و فرشتگان پاک را دارند و مظهر همه اسم های حق هستند از جمله اسم اعظم خدا هستند . اما من و تو چی ؟ ما و شما چی ؟ آیا انسان کامل هستیم ؟ یا از این نظر مرده ایم و فقط از نظر فیزیکی زنده هستیم ؟ آیا ما که در زنگی فیزیکی شبیه به حیوانات زنده هستیم ، آیا از نظر انسانی زنده ایم یا مرده به حساب می آییم ؟ عارفان کشف و شهود می کنند که ما افراد بشر مرده هستیم و فقط تعداد بسیار کمی از مردم که دل آن ها با عشق به حق زنده شده است ، زنده هستند . تئوری نه بلکه نظر حقیقی عارفان این است که اصل اولیه برای هر فردی از ما افراد بشر ، مردن و مرگ است . مردن و مرگ انسانی و معنوی . 

بنا بر این نظر عارفان ، ما از نظر فیزیکی زنده هستیم اما از نظر معنوی و انسانی مرده به شمار می رویم . مرده حساب می شویم . از مردگان و خفتگان هستیم . خوابیده در خواب غفلت . غفلت از ملکوت و عالم بالا و جهان غیب . به فرموه ملا حسین قلی همدانی ، استاد عرفان آیت الله سید علی قاضی ، هر کسی که یک هفته از عمر او گذشت و از عالم غیب هیچ اطلاعی پیدا نکرد و گذشته و آینده جهان را به او نشان ندادند و یا حد اقل در خواب ، رویای صادقی ندید و بی اطلاع از آینده جهان بود ، این آدم ، عالم نیست . جاهل است و نادان ، و اسیر در عالم طبع و طبیعت است . روح او اسیر در زندان تن و بدن او است . انسان نیست . انسانیت او ناقص است . حالا برای آن دسته از مردمی که این قدر تیز هوش نیستند تا مطلب گفته شده از عارفان را درک کنند . برای آن ها یک دلیل نقلی از کتاب و قرآن می آوریم . دلیل عقلی را کسی نفهمید با دلیل نقلی راهنمایی می شود . 

اما دلیل نقلی برای این که اصل در انسان ها این است که از نظر معنوی مرده هستند و فقط زندگی فیزیکی حیوانی داریم . 

شیخ عارف کامل ما حضرت زین العارفین و امام السالکین شیخ منصور عبد الرحیم ابراهیمی جرجانی شاهرودی می فرمود ( این کلام آیت الله جرجانی در سایت آپارات موجود است . سخنرانی ماه رمضان سال گذشته ایشان است ) اصل در انسان ها این است که مرده اند مگر ما خرج بالدلیل . یعنی مگر ثابت بشود که مثلا آیت الله بهجت زنده است . امام خمینی در تن و بدن مبارک خود هم که بود ، زنده بود و هر عارف و سالک راه خدا که تحت ولایت عارف کاملی مشغول به چهله نشینی و سیر و سلوک منازل عرفانی است ، ممکن است زنده باشد . اما اصل بر این است که ما آدم ها مرده ایم . مرگ انسانی و مرگ معنوی داریم گر چه مانند حیوانات نفس می کشیم و زندگی فیزیکی ما بر قرار است . ) آیت الله جرجانی این آیه از قرآن را که همه عارفان به این آیه عنایت دارند و آن را خوب درک میکنند ، اسنتاد کردند که ما مرده ایم و نه زنده . یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم . ترجمه : ای کسانی که حق را باور کرده اید و مومن هستید ، به خدا و رسول خدا (ص) لبیک بگویید و جواب مثبت بدهید وقتی که خدا و رسول او شما را دعوت می کنند و فرا می خوانند تا شما را ززززززززززززززززززززننننننننددددددددددهههههههههههه زنده کنند . پس عارفان از این آیه نتیجه می گیرند که : مردم مرده اند . حتی مردمی که ایمان آورده اند یعنی مومنین هم مرده اند . باید به خدا و رسول او لبیک بگویند تا خدا و رسول او این مردم مومن را که مرده اند را زنده کنند . در پایان این بخش ، کلام نورانی رسول خدا (ص) را شاهذ می گیریم که اصل بر این است که ما آدم ها مرده ایم و در خواب غفلت به سر می بریم . رسول خدا  (ص) فرمود : الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا . مردم در خواب غفلت هستند . در خواب بسر می برند اما وقتی می خواهند بمیرند بیدار می شوند . پس مرگ ما یک نعمت بزرگی است چون با مرگ فیزیکی ما ، حیات و زندگی معنوی ما شروع می شود و از خواب غفلت بیدار می شویم . عجب .... مرگ فیزیکی ما .... چه نعمت بزرگی است ... هر کسی که انسان نیست و انسانیت او کامل نیست فبطن الارض خیر من ظهرها ، یعنی همین که بمیرد به سعادت می رسد . چون از حیات حیوانی و فیزیکی دور شود از خواب غفلت هم بیدار می شود . بنا بر فرموده رسول حضرت حق . و سلام بر انسان کامل و عارف کامل و سالک راه انسان کامل که نمونه اعلای انسان کامل ، امام عصر (عج ) است در عصر ما . 

آیه و حدیث فوق را به رفقای سالک توصیه می کنم هر روز به یاد بیاورند و به خاطر داشته باشند شاید که بیدار شویم . 

سرهنگ آزاده ویراستار کتب آیت الله جرجانی شاهرودی مدیر موسسه انوار الرضا مرکز نشر آثار علامه جرجانی شاهرودی امام زاده سید اکبر .

  • ۹۴/۰۵/۱۰
  • سید اکبر دخانچی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی